zondag 9 juni 2013

Dag 8



Beeld en geluid 


Hoe ziet de opbouw van een film instructie eruit?


Onderwerpkeuze: 
Wat is je doelgroep?Script/Storyboard: 
Wat wil je gaan vertellen? Probleemstelling. Hoe ga je het visualiseren?
Zo kort mogelijk: to the point. Hoe ga je het overdragen? Wat heb je nodig in je storyboard > sleutelwoorden (zodat je het verhaal kunt volgen)
Standpunt/Shot: 
over de schouder heen kijken, vanuit eigen oogpunt, waar plaats je de camera?
Montage/Tempo; 
alles weghalen wat mensen al snappen (less is more)
Muziek/Geluidseffecten
Opdracht en reflectie




Eye-opener
Ik vond het super gaaf om tijdens de presentatie van Guido op een andere manier naar (instructie)filmpjes te kijken. Je kijkt veel bewuster als je let op bovenstaande opbouw. Vooral wat de invloed is van shot, montage en geluid. Alles begint met een storyboard. Ik merk dat ik nu ook anders kijk naar reclames op tv. Leuk om te zien en horen dat bepaalde dingen opvallen! Effecten die bijvoorbeeld overbodig zijn en/of gemonteerde stukjes.

Met behulp van pixton zijn we zelf aan de slag gegaan. Eerst een storyboard maken en dan een strip ontwerpen.
Storyboard: op vakantie in Rome, Kees vraagt Simone ten huwelijk, Simone in de wolken zo blij!

Super leuk! Met de kinderen strips maken > www.pixton.com






Script maken, nu met foto's 

"Hoe maak je thee?"

1. Thee in beeld
2. benodigdheden pakken, waterkoker, theezakje 
3. water koken in beeld brengen (tijd, knop aan)
4. kopje vullen met warm water, zakje er in.


Instructie film: Hoe maak je thee?
Door: Eefje en Simone 




Persoonlijke en professionele ontwikkeling

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Die uitdrukking krijgt voor mij steeds meer betekenis. Instructie filmpjes zijn goed te gebruiken in je onderwijs. Zeker als je een film zelf gaat ontwerpen of de kinderen een instructie film laat ontwerpen. Ik zie veel mogelijkheden om kinderen aan de slag te laten gaan aan de hand van een storyboard. Als goede PR voor de school zou je een introductie film kunnen maken en op de website zetten. Dit lijkt me interessant en leuk om te doen. Ik wil daar mee aan de slag. Vragen die ik mezelf vooraf kan stellen: Waar staat onze school voor? Hoe laat ik dat ZIEN? Welke effecten gebruik ik, camera stand, tempo enz.? Wat wil ik met dit filmpje aan de bezoekers van de site laten zien over de Dommeldalschool.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten