zondag 9 juni 2013

Dag 9


Mediawijsheid


" Geheel van kennis en vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld"


Kennis informatievaardigheden
Wat is waar?
Brongebruik (realistisch en betrouwbaar)
knippen en plakken
Manipulatie van tekst: waarheid voor het moment dat het er staat
Wikipedia is ingang tot bronvermeldingen

Photoshop kleurt de geschiedenis
Goed kijken > er wordt gespeeld met beelden en foto’s. Van 2 foto’s wordt een nieuwe werkelijkheid gemaakt.
film: applaus herhalen, plakken
Door woordkeuze wordt je ook beïnvloed!

Om kinderen kritisch te laten kijken naar de media van nu kun je de volgende vragen stellen; Is het waar/realistisch? Mag je zomaar alles knippen en plakken?

Dove reclame: de wereld door de ogen van een kind

WAAR!!




Ict vaardigheden > omgaan met, programma’s/apparaten
Mentaliteit > veiligheid, waarden en normen. Consequenties.





Verbindingen tussen media- en kunsteducatie


Het vormde een bedreiging
Media-educatie TOEN: protectionistisch
Het was pulp, plat, roept geweld op, veel seksualiteit. Slecht voor de jeugd

Mediawijsheid nu: Constructief
Op zoek naar manipulatie.. We zijn ons bewust van wat de media doet.. we zijn er aan gewend.
Nieuwe media als meerwaarde
Vertrouwd met de media
jongeren en moderne media: consument en producent, film it yourself!
oneindig veel mogelijkheden
Eboman > educatief programma!




7 mediawijze thema’s

-         Interculturaliteit (culturen met elkaar mengen)
       Globalisering van de wereld: iedereen doet hetzelfde maar wat is onze eigen 
       identiteit
-         Lichaam (invloed op je lichaam)
-         Medium (hergebruiken)
-         Identiteit
-         Privacy
-         Macht en media (regeringen, reclame enz)
-         Spelen (gamen, online samenwerken
-      Photoshop


Eye opener( persoonlijke en professionele ontwikkeling): Als je nu vraagt: "Noem eens een kunstenaar op? " Dan hebben we het over Vincent van Gogh, Karel  Appel, Rembrandt enz. Kinderen van nu zitten midden in het modernisme, dus ook moderne kunstenaars. Moderne kunstenaars van nu; Laric, Carmen Chueng, Cindy Shermen. Tijden veranderen, de kunst ook! Ik wil dat kinderen kennis laten maken met moderne kunst in de klas.



Mediawijze kunstles vanuit Frisseblik.
Deze organisatie ontwerpt en geeft lessen om kinderen mediawijzer te maken

Wat is waar?

Begrijpend kijken: wat is het effect voor mij?
Non-fictie media; nieuws en documentaire
Media als gereedschap
-         Op onderzoek uit te gaan
-         Een creatief verhaal vertellen
-         Ontmoetingen tot stand brengen
-         Talenten ontwikkelen
-         Mediawijsheid te vergroten

Er is geen storybord



Eye-opener (persoonlijke en professionele ontwikkeling): Ik heb na deze bijeenkomst duidelijk een frisse blik gekregen wat mediawijsheid echt inhoud. Op school hebben we meegedaan aan Mediamasters/projecten met als thema privacy en identiteit. De andere thema's daar zijn we nog niet dieper op ingegaan. Ik denk dat het heel belangrijk is om in je onderwijs de 7 mediawijze thema's naar voren te laten komen (bijv. met lessen van de frisseblik). De media is overal, we zitten er middenin. Kinderen moeten bewuster worden hoe ze hier kritisch naar moeten kijken en er mee omgaan in de dagelijkse praktijk. Ook is het belangrijk dat kinderen alert zijn op veilig gebruik van het internet.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten