zondag 24 maart 2013

Dag 4


Leiderschap en organisatie

Vroeger was leiding geven anders dan nu.. 
THEMA Sturing bij veranderingsprocessen

De hiërarchie van hoe leiding geven 'was'..

"De baas spelen en invloed uitoefenen" 
1. Landelijke overheid
2. Bestuur
3. Directie
4. Leraren
5. Leerlingen
6. Ouders


Tijden veranderen, beelden veranderen.. Leiding geven verandert...
19/20e eeuw Whole approach system volgens Micheal Fullan (Canadese socioloog en rector lerarenopleidingen) 

Directie
leraren
leerlingen  Verandering werkt niet als de keten door 1 van de 4 wordt onderbroken
ouders 

Leiding geven van nu; alle partijen zijn even belangrijk
bestuur <> directie <> leraren <> leerlingen <> ouders 


Leiderschap gaat om beïnvloeding op meerdere niveaus:

  • Gedrag
  • Emotie
  • Diepere waarden (cultuur op school)




Definitie van Jim Spilane
Leiderschap verwijst naar die activiteiten die ofwel begrepen worden door, ofwel ontworpen worden door organisatieleden met het oog op het beïnvloeden van de motivatie  de kennis, de emotionele betrokkenheid en het handelen van andere organisatieleden, ten dienste van het veranderen van het kernproces van de organisatie.
  • Je hebt professionele ruimte nodig, vak uitoefenen
  • Bewegingsruimte "de mate waarin leraren zeggenschap hebben of invloed kunnen uitoefenen" op de werkprocessen in het onderwijs.
  • Zelfsturend vermogen
  • Verantwoording (rekening houden met anderen)
   


 Gespreid leiderschap ontstaat onder 4 elementen


1.toekennen ( we zoeken een kartrekker, er wordt gevraagd en verlangd dat jij iets doet)
2. verwerven (laten zien, zo kan het ook, positief/negatief > leiderschap gedragsituatie ( juiste persoon, juiste plaats) ervaren 
3. professioneele ruimte ( expirimenteerruimte)                                                                                                                                     4. werk/leiding verdelen op basis van: kwaliteiten, ervaring en uit te voeren werkzaamheden.
professionele ruimte: zelf verantwoordelijkheid nemen >> hoe kun je daarop toch sturen?
doelen stellen (stel doelen niet te nauw)
middelen ( stel kaders vast waarbinnen initiatief mogelijk is, omschrijf wat je niet wilt. (bijv. we willen voorkomen dat de digiborden als projectiescherm worden gebruikt.)  
  
verantwoorden: de verkregen ruimte geeft gevoel van eigenaarschap verantwoorden in dialoog, niet afrekenen. voer terug op de kernwaarden van de onderwijssetting die je graag wilt bereiken.


Wat betekent dat voor mij als leerkracht, coach, visionair?
Als ik een verandering wil doorvoeren is leiderschap van belang! Ik moet heldere doelen stellen die ik goed omschrijf voor de doelgroep. Ook is het belangrijk dat ik kaders vaststel waarbinnen mijn collega's initiatief kunnen tonen. Omschrijven wat je niet wilt zorgt ook voor veel duidelijkheid en een prettige sfeer vind ik. Ik moet mijn collega's voldoende professionele ruimte bieden en een beroep doen op hun eigen verantwoordelijkheid. 


7 eigenschappen van effectief leiderschap




Leiderschapsmodellen

Je hebt verschillende leiderschapsmodellen, wij hebben ons verdiept in twee modellen.

Het Angelsaksisch model: vertrouwen is goed, controle is beter.

Het Rijnlands model: inspiratie voor zelfvertrouwen. 

Hieronder hebben we de twee modellen geanalyseerd en onderverdeeld in categorieën.

                                                      Rijnlandsmodel         Angelsaksisch                
Basishouding
Meer ruimte voor overleg. Kleinschaligheid. Ook oog voor andere zaken dan het belang van de aandeelhouder alleen.
Dingen worden opgelegd van boven. Aanhouder is de baas. Duidelijk wie de baas is en wie verantwoordelijkheid heeft. Centraal staan geld macht en heldendom. Coördinatie door regels. Weinig vertrouwen in individu
Aansturing
De manager als meewerkend voorman.
Aanhouder is de baas.  
Professionele ruimte
Meer waardering voor vakmanschap, kwaliteit en geluk
Geld is de enige maatstaaf. beperkt werkgebied. Groeimogelijkheden in het klimmen van de hiërarchie.
groeimogelijkheden
Alles gericht op de lange termijn.
Het doorvoeren van. Gericht op korte termijn winst
Omgaan fouten
Slecht winstgevende bedrijven worden kunstmatig in stand gehouden.
In staat om zich steeds te vernieuwen.
Nadelen
De overleg cultuur zorgt voor een trage besluitvorming en soms zelfs voor besluiteloosheid. Er is minder onderneming schap en minder drang om te excelleren. Gevaar voor hobbyisten. Voorzichtig en saai vanuit historisch perspectief.
Wie niet presteert wordt ontslagen. Heeft in veel landen geleid tot grote verschillen tussen arm en rijk. De huidige crisis is veroorzaakt door eenzijdige focus.
Voordelen
Werkplezier van de werknemers.
Het is volstrekt duidelijk wie de baas is en wie welke verantwoordelijkheden heeft. Wie excelleert krijgt meer loon.

Vertaling naar het onderwijs
In  het onderwijs zien we beide modellen terug. Rijnlandsmodel zien we terug in de vormen van overleg waarin iedereen mee denkt en op lange termijn doelen na streeft.
Er is werkplezier bij de werknemers en ruimte voor vakmanschap. Werknemers hebben vertrouwen, fouten maken mag. Als iets niet werkt wordt het toch lange tijd in stand gehouden.

Het Angelsaksisch model zien we terug aan de opbouw van zeggenschap. Directie houdt eindverantwoordelijkheid. Fouten worden afgestraft door ontslag. Er wordt geen vertrouwen gegeven. Prestatie gericht, klimmende hiërarchie (LB functie).

Vertaling naar de klas
Angelsaksisch model; de leerkracht heeft eindverantwoordelijkheid. De rol van de leerkracht " Ik zeg hoet het moet, de leerling volgt". Alleen prestaties tellen.
Verschuiving naar Rijnlandsmodel: meer coachend dan leidend, meer ruimte om fouten te kunnen (/mogen) maken.


De professionele dialoog

Hartger Wassink is als organisatiepsycholoog actief op het grensvlak van onderzoek en advieswerk in de onderwijssector.
Hij is er van overtuigd dat veel problemen die onstaan waar mensen samenwerken, terug te voeren zijn op een gebrek aan dialoog. We "luisteren allemaal door elkaar heen" zogezegd en zijn vaak niet in staat om op elkaars bijdragen aan te sluiten. Na het lezen van dit artikel zijn mijn ogen geopend >> Ontwikkelingsgerichte communicatie is van groot belang! 


Wist je dat

.. Leiderschap geen handeling of verantwoordelijkheid is van één persoon maar een     
   interactie tussen 'leiders' en volgers.
.. Gespreid leiderschap het accent legt op concreet handelen in dagelijkse situaties.
.. Leiderschap niet alleen gaat om de persoon van de leider, maar ook over cultuur, 
    instrumenten en routines, kortom de situatie.
.. Leiderschap nodig is bij verandering en management zorg draagt voor onderhoud van 
    bestaande situaties.




zondag 3 maart 2013

Dag 3



Samenwerkend leren

De wereld van nu...
Nieuws staat direct online en de mogelijkheden zijn eindeloos.. 
  • navigeren
  • huizen kopen
  • muziek 
  • vertalen
  • post
In een veranderde wereld is aanpassing het gevolg.

Ouderwets leren

  • leerkracht bepaalt doel 
  • leerkracht bepaalt toegang
  • lineair; stap voor stap leren
  • strakke verhoudingen en structuren




Andere tijden, anders leren..

Modern leren

  • persoonlijke inbreng in leren (eigenaarschap)
  • kennis is vrij beschikbaar
  • intuïtief; leerdoelen behalen kan via verschillende wegen
uitgaan van de intrinsieke motivatie

In de huidige samenleving gaat het om; flexibiliteit, reageren (verbaal) en het initiatief ligt bij de individu.

Van kennisoverdracht (eenrichtingsverkeer deskundige) naar kenniscontructie
Informatievaardigheid, uitwisselen van kennis, coach.

leerkracht kenmerken bij samenwerkend leren
  • veiligheid creëren
  • structuur helder stellen
  • spelregels duiden
  • doel voor ogen houden
  • stimuleert oplossingen
  • waakt over zijn/haar coachende rol.

Leren leren in deze tijd
.. opdrachten voor groep 6,7,8 Google earth > werken met google earth 
.. educatieve apps > edu app
.. digitale tijdlijn maken met kinderen > timerime 


Animatie 

Presentatie 
Kennisoverdracht middels animatie (beeld en geluid).
Inspireren; problemen oplossen door inzet van een animatie.
Voordelen van animatie
  • visueel (beelddenken)
  • kort en bondig
  • snelle overdracht van inhoud
  • groter bereik, beter onthouden
  • oneindige mogelijkheden 
Less is more

We mochten zelf een animatie gaan maken, hoe gaaf!!!! Eerst een onderwerp bedenken, dat was wel moeilijker dan verwacht..
We moesten zelf een organisatie gaan opzetten rondom een animatie. Dus aan de slag met.. het bedenken van een verhaallijn, materialen maken/verzamelen, opdelen van fragmenten en dan de clips exporteren als film. 
We hebben gewerkt met het programma I can animate

Hier onze animatie!!!



Dag 2



TPACK en Serious gaming


De tweede bijeenkomst staat in het teken van de onderwerpen tpack en serieus gaming

TPACK
Het TPACK model is ontwikkeld door Matthew Koehler en Punya Mishra en beschrijft de kennis die een leraar nodig heeft om ICT te integreren in zijn of haar onderwijs. Bij lesgeven gaat het erom dat een leraar weet wat er moet worden onderwezen (vakinhoudelijk) en hoe dit moet worden onderwezen (vakdidactiek). 
Om ICT op een zinvolle manier te gebruiken in het onderwijs moet een leraar weten hoe de vakinhoud inzichtelijk en begrijpelijk gemaakt kan worden met behulp van ICT.

ICT versterkt!
* Leerkracht moet kennisnemen van de mogelijkheden van ICT en deze testen en evalueren. Daarna in zijn/haar onderwijs integreren.

TPACK veronderstelt dat leraren weten waardoor bepaalde leerinhouden moeilijk of makkelijk te leren zijn en hoe ICT-toepassingen de leerlingen kunnen helpen om problemen tijden het leerproces op te lossen.
Succesvol lesgeven met behulp van ICT betekent dat de leraar continu een balans te zoeken tussen de kennisdomeinen van het TPACK-model.


ICT stappen
1 herkennen
2 accepteren
3 toepassen 
4 gebruiken
5 integreren

We moesten zelf een les ontwerpen waarin alle 3 de componenten aanwezig zijn. Ik heb gekeken naar een project wat aansluit bij het hoofdstuk beweging van Natuur. Bij dat project gaan kinderen onderzoek doen naar sensoren in speelgoed. Hierover moeten ze een presentatie naar keuze maken.
TK: Internet (bronnen, zoekmachine enz), presentatievorm (prezi, ppt enz), digitale camera (foto/film)
DK: Samenwerkend leren (groepjes), in de klas en op het leerplein, evaluatie na iedere les.
CK: Project beweging Natuur, koppelen aan eigen omgeving, uitbreiding vakgebeid Natuur.

Het TPACK model is een middel om ICT goed te integreren in je onderwijs. Ik had nog niet eerder gehoord van het TPACK model maar ik vind het een duidelijk model. De stappen kun je toepassen in de praktijk, het gaat vooral om integreren, samenvoegen van de componenten. Het komt er niet bij, het versterkt je onderwijzen.


Serieus Gaming
Dan denk ik meteen aan uren lang gamen achter de computer.. zelf ben ik helemaal niet thuis in de computerspellen dus interessant voor mij wat de presentatie zou brengen. We maakten een reis door de tijd over de ontwikkeling van computerspellen van vroeger tot nu. 
                                                             vroeger 

nu

Serious games zijn ontworpen volgens de theory of fun; kleine problemen oplossen. Een serious game is een spel met een ander primair doel dan puur vermaak. Het voornaamste doel is dan bijvoorbeeld communiceren, werven of selecteren, onderwijzen of het verwerven van inzicht.
De games bieden meerwaarde doordat het oefenen van bepaalde vaardigheden beter, efficienter of veiliger gaat dan met de traditionele onderwijsmiddelen. De speler wordt gemotiveerd door het entertainment karaktert van een game, elementen van vermaak en competitie in het spel. Ook de actieve rol die de speler heeft wordt als aantrekkelijk ervaren door leerlingen.
Het inzetten van een game om een les leuker te maken is niet voldoende. Een belangrijk aspect voor het leereffect is dat de leerlingen ook de vertaalslag maken van de opgedane kennis in de game naar de 'echte' wereld. Leren via games gaat niet vanzelf, leerlingen hebben daarbij ondersteuning nodig van de leerkracht.

Zelf een serious game ervaren !!!



We mochten zelf gaan gamen.. vooraf kregen we geen informatie/tips.. gewoon gaan ervaren en spelen. In het begin vond ik het lastig.. waar je ook op klikt er gebeurd vanalles. Gaandeweg geef je elkaar tips/adviezen en begin je in de gaten te krijgen hoe het spel werkt. Leuk om daar zo bewust mee bezig te zijn.

Met EnerCities kun je uitvinden of je een duurzame stad kunt maken!
Enercities is een serious game over energie, waarin je een stad bouwt die - als je het goed doet- 100 jaar mee gaat. Hierbij moet je letten op je economie, het mileu en eht welzijn van je inwoners. De beslissingen die je neemt bepalen je score en de keuzes gaan verder dan alleen kolencentrales of kerncentrales. Heb je al aan ecodaken gedacht? Wat denkt je van windmolens op zee?

Belangrijke elementen:
  • De speler moet een bepaald leerdoel bereiken.
  • Er is sprake van competitie tegen een andere speler, tegen de computer of doordat de speler zichzelf wil verbeteren.
  • Er zijn regels en hindernissen.
  • Er is sprake van een bepaalde context waarbinnen het spel zich afspeelt.
  • Het spel is meervoudig complex.
  • Het spel is reactief.


Eye-opener (persoonlijke en professionele ontwikkeling)Ik vond het erg leuk om zelf het spel te ontdekken en heb het meteen ingezet in mijn klas. Geen instructie gegeven maar ook de kinderen zelf laten ontdekken en spelen. Geweldig de reacties van de kinderen.. "Juf kun je dit thuis ook doen?" JAAA!!!! Ik heb ook weer tips van de kinderen gekregen om het spel nog beter te kunnen spelen. Enthousiasme alom.


Wist je dat..

.. je zelf games kunt ontwerpen > jij als game ontwerper 
.. je met je klas zelf games kunt maken > klas game ontwerpen 
.. er een serious game is die serieus de strijd aangaat tegen kanker > game Re-mission


Weer veel nieuwe dingen gedaan vandaag! Leuk, meteen toe gaan passen in de praktijk.


Dag 1



Algemene introductie en kennismaking

Yes het gaat het beginnen.. de opleiding Onderwijs ontwikkelaar en ICT. Super leuk om weer in de schoolbanken te zitten op Hogeschool de Kempel. Ook spannend, wat gaat er komen ?!

Als voorbereiding moesten we onszelf voorstellen met behulp van een digitaal middel. Ik had een powerpoint presentatie gemaakt. Leuk om al die verschillende middelen (ppt, preziwebsite) te zien van elkaar. 

Digitale middelen, zoals computer of digibord, zijn niet meer weg te denken uit het onderwijs. Niet zo raar als je je realiseert dat 83% van de Nederlandse kinderen van 6 tot 9 jaar al op het internet actief zijn. 


Kinderen willen meer.. en ik ook..
Ik wil ICT effectief inzetten om de schoolorganisatie
en het onderwijs te verbeteren



We hebben kennisgemaakt met de werkomgeving van de opleiding (ELO, portal lucasonderwijs) en mochten aan de slag met diverse nieuwe media. Leren door doen!
Zelf gaan ontdekken... :)


Bewegingsonderwijs >>  speciaal onderwijs
Kinect werkt met jouw Xbox 360 en brengt je een bijzondere vorm van entertainment. De unieke sensor en speciaal ontworpen games van kinect maken bewegingen van je hele lichaam tot deel van het spel. Ik heb hieronder de hoofdrol, jeuhh!




Spelend leren
Sifteo Cubes zijn interactieve blokjes die voorzien zijn van een aantal sensoren en een scherm waardoor ze elkaar en hun bewegingen aanvoelen. Ze communiceren met elkaar én met een computer. 
Ik heb een puzzel gemaakt met de blokjes en muziek (ritme, patronen) gedaan. Geweldig wat je allemaal kunt doen met deze kleine mini computertjes.. én leerzaam!





Wij hebben 'm ook op school voor in de pauze. Kinderen zijn dol enthousiast!!
Het is een spelcomputer voor binnen en buiten. Met de speciale polsbandjes krijg je toegang tot de wereld van de Swinx. Je kunt spelletjes spelen of naar muziek luisteren!




Vervolgens hebben we gewerkt met Inspiration9 om een Mindmap te maken, een soort digitaal woordweb.




Digitaal prikbord > samen met collega's digitaal brainstormen en discussiëren. Je kunt berichten, foto's en filmpjes toevoegen aan het prikbord. Via de mail kun je mensen uitnodigen om deel te nemen aan jouw prikbord.
Ik vind het het mooi en overzichtelijk programma.



Wow wat een inspirerende dag, veel gedaan, veel nieuwe dingen gezien! Super!