zondag 21 april 2013

Dag 5



Interactieve borden

De invoering van het digitale schoolbord in het onderwijs

Een aantal factoren droeg bij aan de snelle digitalisering van het onderwijs. In plaats van 
papier, maakten leerkrachten steeds meer gebruik van e-mail om informatie uit te wisselen. Leerkrachten haalden op grote schaal hun digitaal rijbewijs. 
De belangstelling voor het digitale schoolbord nam in Nederland vier jaar geleden sterk toe toen de prijzen onder druk kwamen te staan. 
De prijs van een beamer en bord samen werd meer dan gehalveerd. Veel leerkrachten, die kennis maakten met de digitale borden, raakten enthousiast over de didactische mogelijkheden.Inmiddels hebben leveranciers de beschikking over gedeeltelijk aangepaste software waarmee leerlingen en leerkrachten uit de voeten kunnen. 


Filmpje:
Eye-opener voor mij; onderwijs van nu met gebruik van het digibord. Haal realisme binnen de klas, maak gebruik van ondersteunende (bewegende) beelden, herhaalde (gefilmde) instructie, verlengde instructie en inoefening, actieve doorgeefoefening, leergesprek met actieve werkvorm, zelfcorrigerend groepswerk en ondersteuning van tekstbegrip. 


Gebruik van digiborden

Instrumenteel gebruik van het digibord:
  • filmpjes tonen
  • internetpagina's zoeken
  • erop schrijven
  • aantekeningen bewaren
  • schuiven en verplaatsen
Intentioneel gebruik van het digibord:
Hoe laat ik mijn leerlingen het beste leren?
  • beeldbepalend
  • wordt veel gebruikt
  • beïnvloed de dagelijkse lessen en daarmee het primaire proces 




Fasering digibord gebruik 

Ontwikkelingsfase van beauchamp
  • -         Substitutiefase, geen krijtje maar pen. 
  • -         Lerende gebruiker
  • -         Beginnende gebruiken
  • -         Gevorderde gebruiker
  • -         Samenwerkende gebruiker
Het digibord goed gebruiken is van groot belang binnen je team. Daarbij moet je denken aan: presentatievaardigheden en samenwerken.
Of je nu een lerende of gevorderde gebruiker bent, je kunt je altijd blijven ontwikkelen. Ik denk zolang je zelf gemotiveerd bent en je verantwoordelijkheid neemt je heel ver kunt komen en kun je uiteindelijk je collega's coachen. Daar zie ik mogelijkheden om mijn collega's in de volgende fase te krijgen waardoor ze weer 'een fase hoger' gebruik maken van het digibord. 


Waardevol lesgeven
De regie minder in eigen hand als leerkracht. De trechter wordt als het ware omgedraaid..
Bij intentioneel gebruik is de leerling actief bezig met het materiaal.
Woorden die ik daarbij vind passen zijn; zelfontdekkend, enthousiast, puzzelen, actief, communiceren, samenwerken, leren wat je wilt leren, bouwen.



Mooie eye-opener vind ik
" Vertel het me en ik zal het vergeten..
Laat het me zien en ik zal het onthouden..
Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.. "

Kortom waardevol leren dus..
daarbij sluit aan pro actieve media.
Geen lean back: kijken, lezen luisteren maar lean forward: ik doe, ik beleef!





Voordelen van het digitale schoolbord


* Levendige presentaties
* Heldere organisatie en bronnen
* meer interactie
* meer samenwerkend leren
* gemotiveerde leerlingen


Een digibord kan een enorme verrijking zijn voor het onderwijs. Mits er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. De leraar is hierbij een cruciale factor. Hij moet open staan voor het werken met het digibord,goed geschoold worden in het gebruik ervan en zich
inzetten om zijn vaardigheden te evalueren en te verbeteren.
Scholing van leraren in het gebruik van het digibord moet vooral intentionele informatie bieden (‘waarom’en ‘wanneer’) en zich niet beperken tot het technische
‘wat’ en ‘hoe’. 
Het is ook belangrijk dat de scholing aansluit bij hun bestaande opvattingen over onderwijs(kennisoverdracht of kennisconstructie). 
Daarnaast moet de leraar zich natuurlijk zelf inzetten om de bestaande vakinhoud en didactiek aan te passen aan het digibord, en zijn haar vaardigheden evalueren en verbeteren, totdat het digibord helemaal is ingepast in het lesgeven. Als aan al deze voorwaarden is voldaan biedt het digibord veel voordelen en kunnen de les en de leeromgeving positief veranderen. 
Leerlingen zullen dit merken en hun motivatie zal groter worden. In sommige gevallen kan het zelfs zo zijn dat de leerresultaten van leerlingen verbeteren.



Eye-opener (persoonlijke en professionele ontwikkeling): Ik merk zelf dat ik iedere dag nog nieuwe dingen ontdek over hoe en wat ik kan gebruiken aan instrumenten voor het gebruik van mijn digibord. Eerst had ik Active primary en inmiddels hebben we Active inspire. Het blijft proberen en zo ontdek je steeds meer wat er mogelijk is en wat ik kan toevoegen voor mijn lessen.