maandag 20 mei 2013

Dag 7



Afstuderen

Drie eisen voor het afstuderen:
  • Kiezen uit twee specialisaties, bestaande uit: digitale borden, beeld en geluid, mediawijsheid, presenteren/publiceren, mobile devices en social media.
  • Je blog; via je blog maak je je leerproces inzichtelijk. Uit de procesbeschrijving blijkt welke argumenten hebben geleid tot het kiezen voor de twee specialisaties en de keuze voor het masterpiece. In je blog moet terugkomen: Persoonlijk ontwikkelproces, professioneel  proces, beeld, geluid
  • Masterpiece: Je toont aan dat je een diepgaande verandering hebt bewerkstelligd in je onderwijs aangaande het gebruik van moderne media. Uitgangspunt hiervoor is je eigen startsituatie. Je begint vanuit een probleemstelling. Je kiest een onderzoeksvraag of onbeantwoorde vraag en sluit af met een conclusie of aanbeveling. Alles moet theoretisch verantwoord worden en er moet constant een koppeling tussen de theorie en praktijk plaatsvinden.


Stappenplan

Wat moet erin?Hoe begin ik?
-    Onderwerp bepalen (brainstorm, belangrijke details/aandachtspunten)
-    Bepalen onderzoeksvraag (onbeantwoorde vraag of probleemstelling, wat is interessant?, onderzoeksvraag moet je kunnen beantwoorden vanuit theorie. Onderzoek leid tot antwoord probleemstelling.
Boek: onderzoeksmethoden, wat is onderzoek?
-    Theoretisch onderbouwing van plan van aanpak (constructivisme, bronnen APA verwijzingen en literatuurlijst, online bron – beschikbaar)
praktijkopdrachten
Uitvoering in de praktijk
-    Conclusies en aanbevelingen
-    Presentatie


Brainstormen
     Tijdens deze dag ben ik volop gaan brainstormen over een onderwerp voor mijn afstuderen. Aan de hand van mijn beginsituatie op onze school heb ik de volgende ideeën: 

     1. Mobile device

Skoolmates (structureel) integreren in de klassen.
Bewustwording team: Meerwaarde voor het onderwijs én de meerwaarde voor kinderen, klassenmanagement (hoe/wanneer/mogelijkheden)
! Niet alleen bij de verwerking gebruiken maar ook bij: introductie en kern van les.
Samenwerkend leren.

We hebben sinds een aantal weken skoolmates bij ons op school en binnenkort krijgen we WIFI. Ik vind het belangrijk dat we de skoolmates schoolbreed effectief gaan inzetten. Niet alleen bij de verwerking van de les maar ook tijdens de introductie en kern van de les. Hoe ga ik dit bewerkstelligen?
Samen met de directie en ICT-er ga ik kijken of dit het hoofdonderwerp kan zijn voor mijn masterpiece. Ik ga hierover met de directie in gesprek omdat ik het van groot belang vind dat de visie van de school hierop aansluit.


2. Beeld en geluid
Maken van inspiratiekaarten. Ik denk dan aan gedigitaliseerde kaarten (presentaties, fotocollages, filmpjes etc.) om deze te gebruiken in je onderwijs. Kinderen kunnen naar aanleiding van die kaarten zelfstandig met ICT-middelen aan de slag aan de slag.
Dommeldalkanaal; youtube met filmpjes met instructies en voorbeelden.Beelddenken speelt hierbij een belangrijke rol.

Onderwerpen zouden kunnen zijn:
Ik kan mindmap maken
Ik an een presentatie houden
Ik kan een college maken (lino.it)
Ik kan een prezi maken
Ik kan een werkstuk maken
Ik kan een folder maken
Ik kan een uitlegkaart maken
Ik kan een grafiek maken
Ik kan een artikel schrijven
Ik kan een enquête maken
Ik kan een verslag maken
Ik kan een tijdbalk maken
Ik kan een interview houden
Ik kan een muurkrant maken
Ik kan een bestanden op een USB-stick zetten


3. Presenteren en publiceren

Probleemstelling: schoolwebsite wordt door leerkrachten en ouders niet optimaal gebruikt. Uitstraling. meerwaarde, publiceren, PR,  aanpak schoolwebsite. Verantwoordelijkheid collega’s.Publiceren door kinderen (redactie). Kinderen uit de groep komen bij elkaar. Foto’s filmpjes per klas publiceren.

Ik ben weer heel enthousiast geworden deze dag en kijk uit naar de laatste 2 specialisaties! Daarna maak ik mijn definitieve keuzen en kunnen we aan de slag!
Zin in...

Feedback op BLOG
Samen met Eefje heb ik mijn blog bekeken en heeft ze me de volgende tips gegeven:
Persoonlijke ontwikkeling duidelijker aangeven, bijvoorbeeld bij mijn eye-openers een plaatje erbij. Bij sommige onderwerpen mag ik dieper in gaan op mijn eigen mening. Hiermee ga ik aan de slag.
Het ziet er duidelijk, overzichtelijk en mooi uit.




zondag 5 mei 2013

Dag 6





Presenteren en publiceren 

Deze dag staat in het teken van een presentatie goed over kunnen dragen aan je publiek. 

Opbouw
  • Analoge voorbereiding: wat doe je vooraf? wat is het probleem? (maak het publiek     deelgenoot van het probleem?
  •  Kracht van beeldtaal: beeld en geluid
  • Belevenis van publiek: Formuleer in 3 boodschappen 1:  boodschap 3 blijft het best hangen. 3x herhalen. Pakkend en overstijgend thema.

Een goede presentatie bouw je op vanuit een 5 stappenplan. Ik heb de gekregen informatie daarover verwerkt in een Powtoon filmpje, zie hieronder





Leuk om te maken!! Als je maar blijft proberen dan ontdek je allerlei leuke mogelijkheden
Je kunt zo'n filmpje ontwerpen via Powtoon 




Activerende werkvorm

We mochten zelf een onderwerp bedenken voor een presentatie en deze uitvoeren aan de hand van het 5 stappenplan.

Thema: Betrokkenheid,  bijv. Instructie bij een vak

Benoem het probleem:  spanningsboog/betrokkenheid neemt snel af

Oplossing: Kinderen actief betrekken bij de les met behulp van digibord

Voordelen:
Interactief (met elkaar en in met leerkracht)
Actief (beweging). Laat het kinderen ervaren en dan zullen ze het zich eigen maken. Aanraken en gebruiken; Maakt de les aantrekkelijk voor kinderen

Bedenk een actie:
! Je moet gebruik maken van activerende werkvorm
- Laat kinderen gebruik maken van het digibord
- Coöperatief leren
- Probleemstelling door kinderen laten formuleren en uitwerken adhv 5 stappenplan.
- Denkbeelden inzetten
- Leerkracht  maakt gebruik van goede presentatievorm
- ICT inzetten


Tips !

Presenteren; kracht van beeldtaal
- vertel met beelden. Wat maakt deze beelden bij de inhoud zo krachtig?
Geschreven, gesproken en beeld. Herhaling!
- Noteer KERNwoorden.
- Sfeer, helder
- Geef het thema vorm.
- Woord blijft beter hangen als het is vormgegeven.
- Breng getallen in beeld
- Gebruik metaforen; abstract idee verbeelden (vorm)

- Belevenis van publiekZet effecten functioneel in.
- Bereid je verhaal voor; Hoelang bereid jij een presentatie van een uur voor.   
   Voorbereiding ¾ / Uitwerking ¼
 - Wek nieuwsgierigheidOpbouw, niet meteen alles ‘bloot’ geven.
 Wissel af na 10 minuten! bijv. met: Filmpje, pauze, demonstratie,


Presenteer met passie. Hoe was het? Wat is je gevoel, sfeer op dat moment?

Het beeld dat wij hebben gevonden bij onze presentatie is dit plaatje van popeye. Je hebt input nodig om er voor te zorgen dat kinderen actief betrokken zijn bij je les. De input is het digibord. Er is iets nodig om popeye actief bezig te laten zijn. Bij ons beeld is dat de spinazie waardoor popeye alles aan kan.





Stap verder: flipping the classroom
Presentaties publiceren voor groter publiek




Denk mee over het onderwijs van morgen > Interessant artikel