Skoolmate!
Mobiel bruikbaar door de hele school. Wij hebben op school sinds kort skoolmates. Er is nog geen plan wat we met de skoolmates gaan doen, hoe, wat en wanneer we ze inzetten? Ik wil gaan onderzoeken hoe we als school de skoolmates effectief en structureel in kunnen zetten binnen ons onderwijs.
Samsung
camera’s: smartlink. Foto’s en films communiceren via social media. Picasa,
facebook, youtube enz.
Softio cubes:
doelbewust device om te leren!
Belangrijkste kenmerk van
mobile device:
Content, de rol van kinderen
wordt veel groter, meer samenwerking, leerkracht is begeleider!!
Pedagogy, Didactiek
verandert, meer actief en actueel, inhoud van je les wordt anders.
Techniek; lln weten hoe ze
met het apparaat om moeten gaan.
Impact
Mobile devices
Didactiek
Contact wordt belangrijker
kinderen zijn actiever, inhoud is actueler van de les,
Aanpak Leerkracht is coach
kinderen sturen zichzelf aan.
Wat maakt de smartphone smart ?
communiceren
Agenda MailFoto en film Notities Muziek Radio en tv Spelletjes App
Welke
segmenten van 21 century skills passen bij mobile devices ?
samenwerken,
communiceren
creativiteit
Wat is social media?
Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze.
Het betreft niet alleen informatie in de vorm van tekst (nieuws, artikelen). Ook geluid (podcasts, muziek) en beeld (fotografie, video) worden gedeeld via social media websites.
Met andere woorden, social media staat voor 'Media die je laten socialiseren met de omgeving waarin je je bevindt'.
Dit filmpje zette me aan het denken. Wat de makers van het filmpje onder andere aangeven is dat de geloofwaardigheid van reclame's maar ook van Google aan het afnemen zijn. Mensen geloven het niet meer wat een bedrijf (online) over zich zelf zegt. Het gaat om 'word of mouth', om wat anderen over je zeggen. Kijken en luisteren wat er gezegd wordt en daarin participeren. Dàt versterkt je geloofwaardigheid.
Eye-opener (persoonlijke en professionele ontwikkeling): Op internet kun je heel veel antwoorden vinden, maar bijna geen vragen. Om kinderen te prikkelen in hun probleem oplossend vermogen en kritisch denken kun je vragen stellen die kinderen moeten opzoeken. De vraag moet zo gesteld zijn dat kinderen niet meteen (via Google) het antwoord vinden.
Ik ben me daarin gaan verdiepen. Debbie Guan Eng Ho van de universiteit in Brunei heeft onderzoek gedaan
(2005) naar vraagstelling in de klas, omdat ze als docent Engels erachter kwam
dat docenten vooral vragen stellen om te zien wat leerlingen eigenlijk geleerd
hebben.
Na studie en observatie in
verschillende groepen van een basisschool zegt ze dat de vragen onder te
verdelen zijn in de volgende ‘levels’;
Level 1
Vragen die;
- vragen om antwoorden die de
leraar al verwacht.
- korte, simpele respons oproepen.
- meestal maar een
antwoordmogelijkheid hebben.
- leerlingen laten inzien welke
kennis
ze hebben opgedaan in de lessen.
Level 2
Vragen die;
- dichtbij het onderwerp zitten,
maar
wel enige eigen inbreng vragen
- zorgen voor een uitbreiding van
het
vocabulaire en de algemene kennis
van leerlingen.
- meer dan een
antwoordmogelijkheid hebben
- vragen naar kennis die leerlingen
niet hebben opgedaan in het
klaslokaal.
- doordachte antwoorden stimuleren,
maar deze zijn niet noodzakelijk
taalkundig, lang of ingewikkeld .
Level 3
Vragen die;
- onderzoekend zijn
- vragen naar antwoorden die de
leraar echt wil weten.
- geen goed of fout antwoord hebben
- interactie bevorderen als in een
niet-klaslokaal.
- langdurig en ingewikkeld
taalgebruik stimuleren
Ik wil bewuster gaan nadenken over mijn vraagstellingen aan kinderen.
Mobile devices:
Skoolmate! Mobiel bruikbaar door de hele school. Wij hebben op school sinds kort skoolmates. Ik wil gaan onderzoeken hoe we als school de skoolmates effectief en structureel in kunnen zetten binnen ons onderwijs. Je doelen blijven hetzelfde maar door andere middelen kom je tot je doel Structuur is daarbij belangrijk!