Oriënteren, richten, en plannen..
Inmiddels ben ik bezig met mijn onderzoek en het wordt alleen maar leuker :)..
Ik ben begonnen met oriënteren voor een praktijkgericht onderzoek. Al snel kwam ik bij het onderwerp skoolmates. We hebben sinds vorig jaar skoolmates op school en daar wil ik een "beleid" voor ontwerpen. Wat kunnen de skoolmates bijdragen binnen ons onderwijs? Wat hebben de leerkrachten daarvoor nodig? Welke leeromgeving creëren we?
Theorie die aansluit bij mijn onderzoek:
- Hoe leren kinderen? (behaviorisme, cognitivisme en sociaal constructivisme)
- Rijke leeromgeving
- T pack
- 21th century skills
- Vier in balans
- Skoolmates in het onderwijs
- Leren van de toekomst
Hoe?
Met kinderen ga ik in gesprek (interview) over wat hun ervaringen nu zijn met het werken met skoolmates en wat ze zouden willen (de bijdrage)?
Wat voor de betrokken leerkrachten van de Dommeldalschool een
(ict) rijke leeromgeving is en hoe zij nu denken/werken met skoolmates ga ik
onderzoeken door het afnemen van een enquête en interviews.
Hoe skoolmates ons onderwijs zouden kunnen ondersteunen en/of
aantrekkelijker maken ga ik in groep 6 (en leerkrachten groep 8) onderzoeken
door verschillende werkvormen in te zetten en kijken wat werkt en wat niet.
Door
naar collega scholen te gaan (consultatie) en daar in gesprek te gaan over de ervaringen
krijg ik antwoord op mijn zesde deelvraag.
Het gehele onderzoek wordt een kwalitatief onderzoek. Dat wil
zeggen dat er gebruik wordt gemaakt van enquêtes, interviews en praktijk
werkvormen. Er zijn verschillende personen betrokken bij het verzamelen van de
data. Op deze manier zijn er meerdere bewijsbronnen die leiden tot de
resultaten.
Specialisatie: Presenteren en publiceren
Ik vind het belangrijk om mijn team goed te informeren over mijn onderzoek en daarom heb ik een presentatie gemaakt voor op de teamvergadering.
De presentatie heb ik gemaakt met het programma powtoon.We hebben tijdens de opleidingsdag "Presenteren en publiceren" kennis gemaakt met powtoon en ik vond het toen al gaaf!
Tijdens het voorbereiden en maken van de presentatie heb ik rekening gehouden met de opbouw van een goede presentatie:
* Vertel met beelden
* Noteer kernwoorden
* Effecten functioneel inzetten
* Verhaal voorbereiden (3/4 van de tijd) en uitwerken (1/4)
* Publiek nieuwsgierig maken, laten nadenken over...
* Vertel met beelden
* Noteer kernwoorden
* Effecten functioneel inzetten
* Verhaal voorbereiden (3/4 van de tijd) en uitwerken (1/4)
* Publiek nieuwsgierig maken, laten nadenken over...
Zie hieronder het resultaat
De reacties van mijn teamleden waren positief! Super leuk
"Goede presentatie"
"Goede presentatie"
"Leuke vorm, powtoon!"
"Verrassend"
"Leuk om naar te kijken"
Nu ga ik verder met het de enquêtes en interviews. Ook ga ik op scholenbezoek en werkvormen uitproberen met skoolmates in de klas.
Presenteren en publiceren met kinderen
Ik ga kinderen uit mijn groep zeker kennis laten maken met het programma powtoon zodat ze hetgeen wat ze geleerd hebben in de vorm van een powtoon presentatie kunnen presenteren aan hun klasgenoten.
Presenteren en publiceren met kinderen
Ik ga kinderen uit mijn groep zeker kennis laten maken met het programma powtoon zodat ze hetgeen wat ze geleerd hebben in de vorm van een powtoon presentatie kunnen presenteren aan hun klasgenoten.