Presenteren en publiceren
Deze dag staat in het teken van een presentatie goed over kunnen dragen aan je publiek.
Opbouw
- Analoge voorbereiding: wat doe je vooraf? wat is het probleem? (maak het publiek deelgenoot van het probleem?
- Kracht van beeldtaal: beeld en geluid
- Belevenis van publiek: Formuleer in 3 boodschappen 1: boodschap 3 blijft het best hangen. 3x herhalen. Pakkend en overstijgend thema.
Een goede presentatie bouw je op vanuit een 5 stappenplan. Ik heb de gekregen informatie daarover verwerkt in een Powtoon filmpje, zie hieronder
Leuk om te maken!! Als je maar blijft proberen dan ontdek je allerlei leuke mogelijkheden
Je kunt zo'n filmpje ontwerpen via Powtoon
Activerende werkvorm
We mochten zelf een onderwerp bedenken voor een presentatie en deze uitvoeren aan de hand van het 5 stappenplan.
Thema: Betrokkenheid,
bijv. Instructie bij een vak
Benoem het probleem:
spanningsboog/betrokkenheid neemt
snel af
Oplossing: Kinderen actief betrekken bij de les met behulp
van digibord
Voordelen:
Interactief (met elkaar en in met leerkracht)
Actief (beweging). Laat het kinderen ervaren en
dan zullen ze het zich eigen maken. Aanraken en gebruiken; Maakt de les aantrekkelijk voor kinderen
Bedenk een actie:
! Je moet gebruik maken van activerende werkvorm
- Laat kinderen gebruik maken van het digibord
- Coöperatief leren
- Probleemstelling door kinderen laten formuleren en uitwerken adhv 5 stappenplan.
- Denkbeelden inzetten
- Leerkracht maakt gebruik van goede presentatievorm
- ICT inzetten
- Probleemstelling door kinderen laten formuleren en uitwerken adhv 5 stappenplan.
- Denkbeelden inzetten
- Leerkracht maakt gebruik van goede presentatievorm
- ICT inzetten
Tips !
Presenteren; kracht van beeldtaal
- vertel met beelden. Wat maakt deze beelden bij de inhoud zo krachtig?
- Geschreven, gesproken en beeld. Herhaling!
- Noteer KERNwoorden.
- Sfeer, helder
- Geef het thema vorm.
- Woord blijft beter hangen als het is vormgegeven.
- Breng getallen in beeld
- Gebruik metaforen; abstract idee verbeelden (vorm)
- Belevenis van publiek; Zet effecten functioneel in.
- Bereid je verhaal voor; Hoelang bereid jij een presentatie van een uur voor.
Voorbereiding ¾ / Uitwerking ¼
- Wek nieuwsgierigheid; Opbouw, niet meteen alles ‘bloot’ geven.
- Wek nieuwsgierigheid; Opbouw, niet meteen alles ‘bloot’ geven.
- Wissel af na 10 minuten! bijv. met: Filmpje, pauze, demonstratie,
Presenteer met passie. Hoe was het? Wat is je
gevoel, sfeer op dat moment?
Het beeld dat wij hebben gevonden bij onze presentatie is dit plaatje van popeye. Je hebt input nodig om er voor te zorgen dat kinderen actief betrokken zijn bij je les. De input is het digibord. Er is iets nodig om popeye actief bezig te laten zijn. Bij ons beeld is dat de spinazie waardoor popeye alles aan kan.
Stap verder: flipping the classroom
Presentaties publiceren voor groter publiek
Denk mee over het onderwijs van morgen > Interessant artikel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten