zondag 3 maart 2013

Dag 2



TPACK en Serious gaming


De tweede bijeenkomst staat in het teken van de onderwerpen tpack en serieus gaming

TPACK
Het TPACK model is ontwikkeld door Matthew Koehler en Punya Mishra en beschrijft de kennis die een leraar nodig heeft om ICT te integreren in zijn of haar onderwijs. Bij lesgeven gaat het erom dat een leraar weet wat er moet worden onderwezen (vakinhoudelijk) en hoe dit moet worden onderwezen (vakdidactiek). 
Om ICT op een zinvolle manier te gebruiken in het onderwijs moet een leraar weten hoe de vakinhoud inzichtelijk en begrijpelijk gemaakt kan worden met behulp van ICT.

ICT versterkt!
* Leerkracht moet kennisnemen van de mogelijkheden van ICT en deze testen en evalueren. Daarna in zijn/haar onderwijs integreren.

TPACK veronderstelt dat leraren weten waardoor bepaalde leerinhouden moeilijk of makkelijk te leren zijn en hoe ICT-toepassingen de leerlingen kunnen helpen om problemen tijden het leerproces op te lossen.
Succesvol lesgeven met behulp van ICT betekent dat de leraar continu een balans te zoeken tussen de kennisdomeinen van het TPACK-model.


ICT stappen
1 herkennen
2 accepteren
3 toepassen 
4 gebruiken
5 integreren

We moesten zelf een les ontwerpen waarin alle 3 de componenten aanwezig zijn. Ik heb gekeken naar een project wat aansluit bij het hoofdstuk beweging van Natuur. Bij dat project gaan kinderen onderzoek doen naar sensoren in speelgoed. Hierover moeten ze een presentatie naar keuze maken.
TK: Internet (bronnen, zoekmachine enz), presentatievorm (prezi, ppt enz), digitale camera (foto/film)
DK: Samenwerkend leren (groepjes), in de klas en op het leerplein, evaluatie na iedere les.
CK: Project beweging Natuur, koppelen aan eigen omgeving, uitbreiding vakgebeid Natuur.

Het TPACK model is een middel om ICT goed te integreren in je onderwijs. Ik had nog niet eerder gehoord van het TPACK model maar ik vind het een duidelijk model. De stappen kun je toepassen in de praktijk, het gaat vooral om integreren, samenvoegen van de componenten. Het komt er niet bij, het versterkt je onderwijzen.


Serieus Gaming
Dan denk ik meteen aan uren lang gamen achter de computer.. zelf ben ik helemaal niet thuis in de computerspellen dus interessant voor mij wat de presentatie zou brengen. We maakten een reis door de tijd over de ontwikkeling van computerspellen van vroeger tot nu. 
                                                             vroeger 

nu

Serious games zijn ontworpen volgens de theory of fun; kleine problemen oplossen. Een serious game is een spel met een ander primair doel dan puur vermaak. Het voornaamste doel is dan bijvoorbeeld communiceren, werven of selecteren, onderwijzen of het verwerven van inzicht.
De games bieden meerwaarde doordat het oefenen van bepaalde vaardigheden beter, efficienter of veiliger gaat dan met de traditionele onderwijsmiddelen. De speler wordt gemotiveerd door het entertainment karaktert van een game, elementen van vermaak en competitie in het spel. Ook de actieve rol die de speler heeft wordt als aantrekkelijk ervaren door leerlingen.
Het inzetten van een game om een les leuker te maken is niet voldoende. Een belangrijk aspect voor het leereffect is dat de leerlingen ook de vertaalslag maken van de opgedane kennis in de game naar de 'echte' wereld. Leren via games gaat niet vanzelf, leerlingen hebben daarbij ondersteuning nodig van de leerkracht.

Zelf een serious game ervaren !!!



We mochten zelf gaan gamen.. vooraf kregen we geen informatie/tips.. gewoon gaan ervaren en spelen. In het begin vond ik het lastig.. waar je ook op klikt er gebeurd vanalles. Gaandeweg geef je elkaar tips/adviezen en begin je in de gaten te krijgen hoe het spel werkt. Leuk om daar zo bewust mee bezig te zijn.

Met EnerCities kun je uitvinden of je een duurzame stad kunt maken!
Enercities is een serious game over energie, waarin je een stad bouwt die - als je het goed doet- 100 jaar mee gaat. Hierbij moet je letten op je economie, het mileu en eht welzijn van je inwoners. De beslissingen die je neemt bepalen je score en de keuzes gaan verder dan alleen kolencentrales of kerncentrales. Heb je al aan ecodaken gedacht? Wat denkt je van windmolens op zee?

Belangrijke elementen:
  • De speler moet een bepaald leerdoel bereiken.
  • Er is sprake van competitie tegen een andere speler, tegen de computer of doordat de speler zichzelf wil verbeteren.
  • Er zijn regels en hindernissen.
  • Er is sprake van een bepaalde context waarbinnen het spel zich afspeelt.
  • Het spel is meervoudig complex.
  • Het spel is reactief.


Eye-opener (persoonlijke en professionele ontwikkeling)Ik vond het erg leuk om zelf het spel te ontdekken en heb het meteen ingezet in mijn klas. Geen instructie gegeven maar ook de kinderen zelf laten ontdekken en spelen. Geweldig de reacties van de kinderen.. "Juf kun je dit thuis ook doen?" JAAA!!!! Ik heb ook weer tips van de kinderen gekregen om het spel nog beter te kunnen spelen. Enthousiasme alom.


Wist je dat..

.. je zelf games kunt ontwerpen > jij als game ontwerper 
.. je met je klas zelf games kunt maken > klas game ontwerpen 
.. er een serious game is die serieus de strijd aangaat tegen kanker > game Re-mission


Weer veel nieuwe dingen gedaan vandaag! Leuk, meteen toe gaan passen in de praktijk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten