zondag 3 maart 2013

Dag 3



Samenwerkend leren

De wereld van nu...
Nieuws staat direct online en de mogelijkheden zijn eindeloos.. 
  • navigeren
  • huizen kopen
  • muziek 
  • vertalen
  • post
In een veranderde wereld is aanpassing het gevolg.

Ouderwets leren

  • leerkracht bepaalt doel 
  • leerkracht bepaalt toegang
  • lineair; stap voor stap leren
  • strakke verhoudingen en structuren




Andere tijden, anders leren..

Modern leren

  • persoonlijke inbreng in leren (eigenaarschap)
  • kennis is vrij beschikbaar
  • intuïtief; leerdoelen behalen kan via verschillende wegen
uitgaan van de intrinsieke motivatie

In de huidige samenleving gaat het om; flexibiliteit, reageren (verbaal) en het initiatief ligt bij de individu.

Van kennisoverdracht (eenrichtingsverkeer deskundige) naar kenniscontructie
Informatievaardigheid, uitwisselen van kennis, coach.

leerkracht kenmerken bij samenwerkend leren
  • veiligheid creëren
  • structuur helder stellen
  • spelregels duiden
  • doel voor ogen houden
  • stimuleert oplossingen
  • waakt over zijn/haar coachende rol.

Leren leren in deze tijd
.. opdrachten voor groep 6,7,8 Google earth > werken met google earth 
.. educatieve apps > edu app
.. digitale tijdlijn maken met kinderen > timerime 


Animatie 

Presentatie 
Kennisoverdracht middels animatie (beeld en geluid).
Inspireren; problemen oplossen door inzet van een animatie.
Voordelen van animatie
  • visueel (beelddenken)
  • kort en bondig
  • snelle overdracht van inhoud
  • groter bereik, beter onthouden
  • oneindige mogelijkheden 
Less is more

We mochten zelf een animatie gaan maken, hoe gaaf!!!! Eerst een onderwerp bedenken, dat was wel moeilijker dan verwacht..
We moesten zelf een organisatie gaan opzetten rondom een animatie. Dus aan de slag met.. het bedenken van een verhaallijn, materialen maken/verzamelen, opdelen van fragmenten en dan de clips exporteren als film. 
We hebben gewerkt met het programma I can animate

Hier onze animatie!!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten